Salut!
Sunt Toader Claudiu, expert in domeniul auto in mai multe categorii precum : electrica, diagnoza auto, navigatii, difuzoare, lumini ambientale, senzori de parcare, incalzire in scaune si nu numai insa am zis sa nu te plictisesc cu calificarile insa este firesc sa cunosti cateva lucruri despre mine, iar cel mai important este ca iti scriu acest articol din propie experienta, mai exact cea acumulata din 2012 de cand am intrat in domeniul auto ci nu din carti sau alte articole.
Te-ai saturat ca vara in plin sezon sa ramai fara aer conditionat? Ai fost la tot felul de asa zisi mecanici sau electricieni si tot nu ti-au rezolvat problema aerului conditionat?
Ai incarcat instalatia de aer conditionat cu freon, iar apoi a zis ca nu merge, aia e…
Ai mers la electrician sa iti puna diagnoza, ai platit si acolo bani insa problema tot nu este rezolvata.
Iti inteleg situatia, mai ales ca urmeaza sa pleci curand in concediu sau ai o gramada de treaba si tot ceea ce reusesti sa faci e sa mergi din service in service
Iti inteleg situatia, este extrem de cald afara iar tot ceea ce vrei e sa bage odata masina asta rece inauntru.
Din pacate te confrunti cu o problema destul de dificila pentru ca sunt mai multi factori de care depinde functionarea aerului conditionat, asa ca hai sa iti enumar cateva dintre variantele posibile pentru masina ta.
Sa zicem abia ai cumparat masina si nu functioneaza aerul conditionat.
Ce este de facut?
Pasul 1
Prima data incarci instalatia cu freon incat sa oferi cantitatea corecta de functionare, a masinii. Daca masina are prea mult freon, nu va functiona, la fel si daca aceasta are prea putin. Ca exemplu daca in masina ta intra 450 grame, iar masina mai are doar 200 grame, compresorul nu va mai functiona, fiind oprit de calculatorul masinii, la fel si in cazul in care masina are 600g. Asa ca este necesar sa cunoastem cantitatea corecta a instalatiei noastre, iar de cele mai multe ori scrie fix sub capota, exista o eticheta lipita pe care scrie cantitatea corecta de freon, ex: 425 +- 25g, r134a / 1234yf.
Pasul 2
Folosim o diagnoza incat sa verificam valorile senzorului de presiune. Orice masina care are aer conditionat, are si senzor de presiune freon. Acesta trebuie sa fie vazut de catre calculatorul masinii, daca acesta este defect, calculatorul masinii nu autorizeaza compresorul sa functioneze. Ca si idee, compresorul functioneaza intre 10 si maxim 15-17 bari, in cazul in care masina ajunge la 20-22 bari aceasta taie alimentarea compresorului incat sa nu bubuie o conducta sau furtun.
Pasul 3
Verificam daca ajunge curent in mufa compresorului. Fie ca avem un fir sau 2 la bobina compresorului sau la electrovalva acestuia ( in functie de model, compresorul poate sa aiba bobina, cu ambreiaj sau electrovalva ce inchide si deschide circuitul ).
Pasul 4
Daca nu ajunge curent la compresor ( fie modelul cu bobina / electrovalva ) verificam toate sigurantele / releele.
Aceasta este ordinea in care o masina ar trebui sa fie verificata din punctul meu de vedere.
In cazul in care de la pasul 1 tie deja iti functioneaza aerul conditionat, tot mai ai de ceva de facut
Verifica urmatoarele aspecte :
Presiunea pe inalte sa functioneze intre 10 si 17 bari ( cu cat presiunea este mai mica pe inalte, inseamna ca radiatorul din fata masinii se raceste si implicit raceste freonul ), o presiune optima ar fi undeva la 15 bari. Daca presiunea este mare, verifica radiatoru sa fie curat, iar fagurii acestuia sa nu fie strambi.
Presiunea pe joase sa functioneze intre 4 si 2 bari ( cu cat este mai aproape de 2 bari, compresorul raceste si functioneaza mai bine )
O racire mai buna a freonului ( a radiatorului din fata inseamna totodata o durata mai mare de viata a compresorului de aer conditionat ). Daca compresorul lucreaza la 12-13 bari, freonul din acesta fiind racit, va avea o durata mult mai lunga de viata decat un compresor care lucreaza la presiunea de 17 bari.
Revizia anuala a instalatiei de aer conditionat
Stiai ca este necesar, anual, sa iti incarci cu freon instalatia de aer conditionat? “Da domne da eu n-am incarcat de 4 ani si compresorul meu merge si acum!”
Corect, insa in al 5-lea an este posibil ca compresorul tau sa zica “pas”.
O data cu injectarea freonului in instalatie se injecteaza si ulei pentru ungere a pistoanelor compresorului. Acel ulei se consuma o data cu trecerea in timp a anilor si a orelor de functionare, iar freonul ramane uscat in instalatie, din cauza asta se recomanda, anual o revizie a sistemului de aer conditionat.
Curatarea radiatorului de aer conditionat
Curatarea radiatorului ( condensatorul aer conditionat ) este foarte importanta in racirea acestuia, datorita expunerii acestuia ( se afla in spatele spoilerului “bara” fata ) acesta in timp, se umple de musculite si pietricele. Aceste musculite / insecte vor ingreuna racirea radiatorului. In cazurile in care masina este diesel si exista pierderi de ulei ale intercooler-ului, acesta se va imbacsi de ulei, praful de afara va ajuta sa se creeze o mazga foarte draguta care va ingreuna racirea acestuia.
Ce este de facut ?
Poti merge la o spalatorie self wash, pulverizezi mai intai spuma activa pe radiator, apoi incepi clatirea, insa cu mare atentie incat sa nu strambi fagurii radiatorului. Ca exemplu clar in urma acestei operatiuni, radiatorul era imbacsit de ulei si praf, iar presiunea pe inalte a acestuia ajungea undeva la 18 bari. Dupa curatare, instalatia functiona la 14 bari. Asa ca nu ai nimic de pierdut in urma curatarii acestuia.
Substanta de contrast / substanta uv
Ce face aceasta si la ce ne ajuta?
Substanta aceasta este un lichid de culoare verde fosforescent ce ajuta la identificarea eventualelor pierderi. O data cu injectarea freonului se poate baga si aceasta substanta de contrast si pot fi vazute cu ajutorul unei lapmi UV si ochelari UV eventualele pierderi. Daca pierderea de freon este mare ( insemnand cateva zile ) aceasta este posibil sa iasa la suprafata dupa cateva minute de functionare si nu este nevoie sa reveniti pentru a vedea daca a iesit la suprafata substanta de contrast. Insa daca pierderea este mai mare, cel mai usor de identificat este sa bagati presiune in instalatie, 20-25 bari si sa pulverizati pe toata instalatia masinii spuma de detectare a pierderilor.
Acum ca ai citit acest articol nu mai ai nici o scuza in luarea unei decizii asupra masinii tale, ai toti pasii ce trebuiesc urmati in rezolvarea problemei cu aerul conditionat, iar daca ai citit acest articol si nu ai probleme cu aerul conditionat, fa macar o vizita la spalatorie si curata-ti radiatorul!